Britannian pääministeri Keir Starmer on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Syyksi hän kertoo sen, ettei työväenpuolue tue häntä johtamaan puoluetta seuraaviin vaaleihin. Starmer ehti olla pääministerinä vain vajaat kaksi vuotta ennen eroilmoitustaan.
Starmerin mukaan uuden pääministerin valintaprosessi aloitetaan heinäkuussa. Starmer jatkaa pääministerinä siihen saakka, kun hänen seuraajansa on valittu, minkä odotetaan tapahtuvan syyskuussa.
Starmerin mukaan työväenpuolueessa on toistuvasti kysytty, onko hän paras henkilö johtamaan puolueen seuraaviin vaaleihin. Pääministerin mukaan puolueen vastaus oli selvä ja hänen on se hyväksyttävä.
– Jokaista tekemääni päätöstä on ohjannut se, että olen pannut rakastamani maan etusijalle, Starmer vakuutti yleisradioyhtiö BBC:n mukaan.
Starmer on ollut kovan paineen alla, koska osa työväenpuolueen kansanedustajista on toivonut hänen eroavan, jotta puolueen sisäinen valtataistelu vältettäisiin.
Starmerin on toivottu luovuttavan paikkansa Suur-Manchesterin pormestarille Andy Burnhamille, joka valittiin viime viikolla parlamenttiin täytevaaleilla. Vain parlamentin jäsen voi työväenpuolueen sääntöjen mukaan haastaa puolueen puheenjohtajan
Vaatimukset Starmerin erolle kasvoivat, kun työväenpuolue kärsi huomattavan vaalitappion toukokuussa järjestetyissä alue- ja paikallisvaaleissa. Paikallisvaaleissa työväenpuolue menetti reippaasti yli 1 000 valtuustopaikkaa. Lisäksi se menetti enemmistönsä Walesin alueparlamentissa.
Työväenpuolue oli suurin häviäjä, kun oikeistopopulistinen reformipuolue nousi huimaan vaalivoittoon.