Tanska aikoo lähettää tänä kesänä ensimmäistä kertaa varusmiehiä Grönlantiin, kertoi maan puolustusministeri Jeppe Bruus. Varusmiehet lähtevät Grönlantiin yhdessä ammattisotilaiden kanssa ja viipyvät maailman suurimmalla saarella kuukauden.
Bruusin mukaan varusmiehet osallistuvat tehtävien suorittamiseen, muun muassa vartiointiin, ja ovat osa asevoimien Arctic Endurance -harjoitusta. Siihen liittyy lisääntynyt läsnäolo Grönlannissa ja arktisella alueella.
Puolustusministeri ei kertonut, kuinka monta varusmiestä matkustaa Grönlantiin. Tanskan television mukaan Grönlantiin lähtisi satakunta varusmiestä. Asepalvelus kestää Tanskassa 11 kuukautta.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on toistuvasti sanonut, että Yhdysvallat ottaa Grönlannin haltuunsa eikä ole yksiselitteisesti sulkenut pois sotilasvoiman käyttöä.
Viikonloppuna Trumpin Grönlannin-erityislähettiläs Jeff Landry otti jälleen viestipalvelu X:ssä esiin saaren liittämisen Yhdysvaltoihin.