Ilmajokinen muusikko Jonna Pirttijoki-Helanen sairastui MS-tautiin lähes 20 vuotta sitten. Sairaus on pysynyt lääkkeillä hyvin kurissa, vuoden 2020 pahenemisvaihetta lukuun ottamatta. Sen jälkeen hänellä on ollut pysyviä tuntohäiriöitä käsissään, jotka vaikeuttavat soittamista.
Kuva: Jaakko Elenius
MS-tautia ei ole Suomessa hoidettu kantasoluhoidolla, koska siihen on liittynyt suuria riskejä.
Yle uutisoi marraskuun alussa, että Turun yliopistollisessa keskussairaalassa on valmius aloittaa MS-tautiin sairastuneen hoito tämän omilla kantasoluilla.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa I-P Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat, videot ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut